غلاف وانیل یا همان لوبیای وانیل، پودرهایی هستند که از داخل میوه گیاه وانیل استخراج می‌شوند. این پودرها دارای عطر و طعم شیرین و گرم وانیل هستند. از آنها در آشپزی، شیرینی‌پزی و تهیه‌ی انواع محصولات غذایی و شیرینی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

غلاف وانیل یا لوبیای وانیل چیست؟

به غلاف وانیل، چوب وانیل یا لوبیای وانیل هم می‌گویند. درواقع میوه ارکیده وانیلی است که به خاطر طعم و عطر فوق‌العاده‌اش به عنوان “طلای سیاه” دنیای شیرینی‌ها شناخته می‌شود.

این چوب های قهوه‌ای تیره و لاغر دارای دانه‌های ریز و سیاه می باشند.این دانه ها مزه و بوی وانیل را به ارمغان می‌آورند.طعم وانیل پیچیده با نت‌هایی از شکلات، کارامل، میوه و چوب است. عطر آن گرم، شیرین و دلنشین است و می‌تواند طعم هر خوراکی را ارتقا دهد.

غلاف وانیل
چوب وانیل
لوبیا وانیل
وانیل

چگونه از غلاف وانیل استفاده کنیم؟

انتخاب و خرید غلاف وانیل: برای تهیه وانیل مرغوب، باید غلاف‌هایی را انتخاب کنید که نرم و انعطاف‌پذیر باشند. همچنین بوی قوی وانیل از آنها به مشام برسد و عاری از لکه‌های قهوه‌ای یا سفید باشند.

شکافتن غلاف وانیل: با چاقو تیز،غلاف وانیل را به طور طولی از وسط نصف کنید. مراقب باشید به دانه‌های داخل غلاف آسیب نرسد.

طرز تهیه موچی شکلاتی + انواع فیلینگ موچی

استخراج دانه‌های وانیل: با نوک چاقو یا انگشت شست خود، دانه‌های ریز و سیاه رنگ داخل غلاف وانیل را به آرامی خراش دهید.

استفاده از دانه‌ها یا عصاره:دانه‌های وانیل را می‌توانید به طور مستقیم به مواد غذایی مانند خمیر کیک، کرم و … اضافه کنید.برای تهیه عصاره وانیل، دانه‌های وانیل را در الکل (معمولاً ودکا یا رم) خیس کنیدو آن ها را به مدت چند هفته در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

غلاف وانیل چه کاربردهایی دارد؟

1. آشپزی و شیرینی‌پزی:

وانیل بدون شک، محبوب‌ترین طعم‌دهنده در دنیای آشپزی و شیرینی‌پزی است. از آن در تهیه انواع دسر، بستنی، کیک، شیرینی، سس و … استفاده می‌شود.

وانیل طعمی ظریف و دلنشین دارد و می‌تواند با طیف گسترده‌ای از طعم‌های دیگر مانند شکلات، قهوه، میوه و آجیل به خوبی ترکیب شود.

از لوبیای وانیل می‌توان در تهیه انواع کرم، موس، پودینگ، ژله، شربت، مربا و کمپوت استفاده کرد. همچنین می‌توان از وانیل برای طعم دادن به انواع گوشت، مرغ، ماهی، سوپ و خورش استفاده کرد .چرا که طعمی خاص و لذیذ به آنها می بخشد.

غلاف وانیل
چوب وانیل
لوبیا وانیل
وانیل

2. عطر سازی:

عصاره وانیل به دلیل عطر گرم و دل‌انگیز خود، به طور گسترده در صنعت عطر سازی و تولید انواع عطر، ادکلن و خوشبوکننده‌های هوا کاربرد دارد.وانیل رایحه‌ای ظریف و زنانه دارد.به عنوان یکی از نت‌های اصلی در بسیاری از عطرهای مشهور مورد استفاده قرار می‌گیرد.وانیل می‌تواند با رایحه‌های مختلف مانند گل، میوه، چوب و ادویه‌ها ترکیب شود و عطرهایی پیچیده و جذاب خلق کند.

3. صنایع دارویی:

چوب وانیل به دلیل خواص دارویی ارزشمندی از جمله اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی، در برخی از داروها و مکمل‌های غذایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.وانیل می‌تواند به کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.از وانیل به عنوان طعم‌دهنده در برخی از داروها و شربت‌ها نیز استفاده می‌شود تا مصرف آنها را برای کودکان و افراد حساس به طعم تلخ داروها، آسان‌تر کند.

4. مصارف دیگر:

  • از وانیل می‌توان برای طعم دادن به قهوه، چای، شکلات و سایر نوشیدنی‌ها استفاده کرد.
  • وانیل می‌تواند به عنوان طعم‌دهنده در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم، لوسیون و صابون نیز به کار رود.
  • شکر وانیلی: دانه‌های وانیل را در شکر بریزید و به مدت چند هفته در ظرف دربسته نگهداری کنید تا شکر طعم وانیل بگیرد.
  • مربا و کمپوت: دانه‌های وانیل را به مربا یا کمپوت میوه مورد علاقه خود اضافه کنید.
غلاف وانیل
چوب وانیل
لوبیا وانیل
وانیل

نکاتی برای انتخاب و خرید غلاف وانیل

1.غلاف‌های وانیل مرغوب، نرم و انعطاف‌پذیر هستند. آن ها و به راحتی خم می‌شوند.غلاف‌های وانیل باید قهوه‌ای رنگ تیره و براق باشند.همچنین نباید لکه‌های قهوه‌ای یا سفید روی آنها باشد.لوبیای وانیل مرغوب، سطحی صاف و بدون ترک خوردگی دارند.غلاف‌های وانیل نباید خیلی خشک یا خیلی مرطوب باشند.

2.چوب های وانیل مرغوب، بوی قوی وانیل دارند.این بو به راحتی قابل تشخیص است.بوی وانیل باید گرم، شیرین و کمی چوبی باشد.غلاف‌های وانیل نباید بوی کهنگی یا بوی ناخوشایندی داشته باشند.

3.وانیل در دو نوع اصلی مکزیکی و ماداگاسکاری وجود دارد.نوع مکزیکی طعمی قوی‌تر و کمی تندتر دارد.در حالی که وانیل ماداگاسکاری طعمی ملایم‌تر و شیرین‌تر دارد.انتخاب نوع وانیل به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.

4.غلاف وانیل مرغوب را از فروشگاه‌های تخصصی مواد غذایی، عطاری‌ها و یا به صورت آنلاین از وب‌سایت‌های معتبر خریداری کنید.هنگام خرید،این محصول به تاریخ انقضا و شرایط نگهداری آن توجه کنید.شما می توانید با مراجعه به سایت بامبو مارکت غلاف وانیل مرغوب و موردنظر خود را با بهترین کیفیت تهیه کنید.

  • شماره تماس: 02144277005 و 02144277006
  • ایمیل: [email protected]
  • آدرس: تهران،‌ ستارخان، خیابان کاشانی‌پور، مجتمع تجاری توحید، پلاک 81
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *